Zdjęcia satelitarne opublikowane przez Business Insider pokazują, że gigantyczna fabryka BYD w chińskim Zhengzhou rozrosła się w błyskawicznym tempie. Od lipca 2023 roku jej powierzchnia wzrosła ponad dwukrotnie i dziś zajmuje około 22,5 km² — to siedem razy więcej niż teren fabryki Tesli w Austin w Teksasie, której rozmiar szacuje się na 3,53 km².
To wyraźny sygnał, że chiński producent nie zamierza zwalniać tempa w wyścigu o dominację na rynku samochodów elektrycznych.
Fabryka, która produkuje jeden samochód na minutę
Budowę zakładu BYD rozpoczęto pod koniec 2021 roku, a pierwsze samochody zjechały z linii montażowej w kwietniu 2023 roku. W ciągu zaledwie jednego roku fabryka wyprodukowała 545 tys. pojazdów, osiągając tempo jednego auta na minutę.
Chiński koncern ma jednak znacznie ambitniejsze plany – zamierza zwiększyć roczną zdolność produkcyjną do 1,8 mln pojazdów, czyli więcej, niż Tesla wyprodukowała we wszystkich swoich fabrykach w 2024 roku.
Ekspansja bez granic
Od sierpnia do października 2025 roku BYD uzyskało szereg nowych zezwoleń środowiskowych na rozbudowę zakładu, w tym na budowę dodatkowych linii produkcyjnych baterii oraz komponentów do ochrony akumulatorów, które mają obsługiwać nawet 4,7 mln pojazdów rocznie.
W fabryce znajduje się też tor testowy z 29-metrowym wzniesieniem z piasku i 70-metrowym basenem do brodzenia – oba elementy służą do testowania wytrzymałości nowych modeli.
BYD wychodzi na świat
Rozbudowa w Zhengzhou to tylko część globalnej ofensywy BYD. Firma intensywnie inwestuje w fabryki i salony na całym świecie, by ograniczyć zależność od zatłoczonego chińskiego rynku. Nowe zakłady powstają na Węgrzech i w Turcji, a kolejne budowy trwają w Brazylii, Tajlandii i Indonezji.
BYD zapowiada, że do końca 2026 roku otworzy 2000 sklepów w całej Europie. I widać już efekty tej strategii: w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku sprzedaż BYD w Europie wzrosła o 300 proc., podczas gdy Tesla zanotowała spadek o 28,5 proc..
Na całym świecie BYD sprzedało do września 1,61 mln w pełni elektrycznych aut, czyli o prawie 400 tys. więcej niż Tesla.
Tesla w odwrocie
Tymczasem amerykański producent ma za sobą trudny okres. W drugim kwartale 2025 roku Tesla odnotowała największy spadek sprzedaży od lat – sprzedała 384 tys. aut, czyli o 60 tys. mniej niż rok wcześniej (spadek o 13,5 proc.).
Firma Elona Muska traci udział w rynku nie tylko na rzecz BYD, ale też innych chińskich producentów i tradycyjnych koncernów, które coraz śmielej wchodzą w segment aut elektrycznych.
Mimo zawirowań cenowych na chińskim rynku, BYD może zakończyć 2025 rok jako największy producent samochodów elektrycznych na świecie, potwierdzając, że dziś to właśnie Chiny nadają ton globalnej transformacji motoryzacyjnej.
