Napisz do nas

Kierowcy zapłacą więcej nawet o 4420 zł. Nowy system uderzy w każdego użytkownika auta

Unia Europejska przygotowuje się do wdrożenia kolejnego etapu polityki klimatycznej, który wpłynie bezpośrednio na miliony kierowców. Mechanizm ETS2, czyli rozszerzony system handlu uprawnieniami do emisji CO2, ma objąć sektor transportu oraz ogrzewania budynków. Skutki dla właścicieli samochodów spalinowych będą odczuwalne zarówno przy tankowaniu, jak i w kosztach codziennego użytkowania auta.

ETS2 – co zmienia dla kierowców?

Od 1 stycznia 2027 roku wszystkie kraje UE będą zobowiązane do wdrożenia systemu ETS2. W jego ramach emisje z transportu drogowego – w tym z pojazdów napędzanych benzyną, olejem napędowym i LPG – zostaną objęte opłatami emisyjnymi. Koszty te zostaną ukryte w cenach paliw, co oznacza podwyżki na stacjach benzynowych.

Najmocniej zdrożeje diesel, który emituje najwięcej CO2. Do 2055 roku litr oleju napędowego może kosztować nawet 11,81 zł. Dla porównania, benzyna 95 ma osiągnąć poziom 10,81 zł/l, a gaz LPG 6,42 zł/l.

LPG i diesel z nową ceną

Choć gaz LPG przez lata uchodził za tańszą i bardziej przyjazną środowisku alternatywę dla benzyny i diesla, nowe regulacje unijne nie pozostawią go bez zmian. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, koszt tego paliwa wzrośnie systematycznie przez kolejne dekady, osiągając w 2055 roku poziom nawet 6,42 zł za litr. Obecna cena, wynosząca około 2,84 zł/l, będzie sukcesywnie podbijana dodatkowymi opłatami emisyjnymi. Podobny los czeka właścicieli samochodów z silnikiem wysokoprężnym – koszt oleju napędowego również znacząco wzrośnie, a za 30 lat litr diesla może kosztować nawet 11,81 zł. To rezultat nie tylko samego obciążenia systemem ETS2, ale też wyższej emisyjności paliwa, co czyni je bardziej kosztownym w unijnym systemie rozliczeń klimatycznych.

Wzrost kosztów użytkowania samochodów

Z danych analiz przygotowanych przez ekspertów wynika, że system ETS2 wpłynie znacząco na roczne koszty jazdy samochodem. Przykładowe wyliczenia, oparte na przebiegu 10 000 km rocznie i przeciętnym zużyciu paliwa, pokazują następujące wzrosty do 2055 roku:

  • Samochód benzynowy: +3844 zł rocznie
  • Samochód LPG: +3639 zł rocznie
  • Samochód z silnikiem Diesla: +4420 zł rocznie

ETS2 wpłynie także na inne sektory

Nowy system nie ograniczy się tylko do kierowców. Dodatkowe opłaty emisyjne mają objąć również mniejsze przedsiębiorstwa – piekarnie, restauracje, punkty usługowe – które dotąd były wyłączone z systemu ETS. Koszty ogrzewania, produkcji i logistyki również wzrosną, co przełoży się na ogólny wzrost cen usług i towarów.

Konieczność dostosowania prawa

Polski rząd pracuje obecnie nad wprowadzeniem ETS2 do krajowego porządku prawnego. Brak implementacji unijnej dyrektywy wiązałby się z karami finansowymi, dlatego przepisy muszą zostać wdrożone bez względu na ich wpływ społeczny czy gospodarczy. To oznacza, że kierowcy i przedsiębiorcy muszą przygotować się na realne zmiany w swoich budżetach już od początku 2027 roku.

NAJNOWSZE

WYBRANE DLA CIEBIE

W tym tygodniu o tym się mówi