Napisz do nas

Te pociągi wracają po dekadach. PKP Intercity ogłasza nowe trasy

PKP Intercity zapowiedziało powrót pociągów dalekobieżnych do 14 polskich miast, które przez dziesięciolecia były odcięte od takiego transportu. Pierwsze składy mają pojawić się jeszcze w tym roku, a cała siatka połączeń będzie rozwijana stopniowo w kolejnych latach.

Powrót po dekadach przerwy

Po blisko 40 latach pociągi powrócą do Czaplinka i Złocieńca, po trzech dekadach do Łomży, Chorzel i Wielbarka, a po 20 latach do Człuchowa i Czarnego. Nowe trasy obejmą zarówno większe miasta, jak i miejscowości, w których kolej dawno zniknęła z rozkładu. Szacuje się, że dzięki temu około 440 tys. osób odzyska dostęp do dalekobieżnych pociągów, a w sumie skorzysta z nich nawet 3,5 mln mieszkańców.

Nowoczesny tabor i ambitne plany

Ambitne plany będą możliwe do realizacji dzięki inwestycjom w nowoczesny tabor. PKP Intercity zamówiło 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe. Pierwsze połączenie ma ruszyć już pod koniec 2025 roku na trasie Gorzów Wielkopolski – Poznań, a w 2026 roku pasażerowie zyskają także kurs z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy. Kolejne trasy będą uruchamiane wraz z dostawami nowego taboru, które potrwają do 2029 roku.

Rozbudowana siatka połączeń obejmie m.in. relacje z Warszawy do Łomży i Hrubieszowa, z Krakowa do Hrubieszowa i Zagórza, a także kursy między Gdynią, Białymstokiem, Kostrzynem czy Szczecinem. Nowe pociągi pojadą również do Jasła, Zagórza i Gorzowa Wielkopolskiego.

Rząd zapowiada, że to dopiero początek zmian w transporcie kolejowym. Do 2035 roku ma powstać 1000 kilometrów nowych linii kolejowych, a PKP Intercity chce przewozić ponad 100 mln pasażerów rocznie. Powrót pociągów do miast, które od dekad były ich pozbawione, ma być symbolem modernizacji polskiej infrastruktury i krokiem w stronę nowoczesnej kolei dostępnej dla większej liczby mieszkańców.

NAJNOWSZE

WYBRANE DLA CIEBIE

W tym tygodniu o tym się mówi