Napisz do nas

Czy to koniec dominacji Tesli? BYD z Chin przejmuje rynek aut elektrycznych

Jeszcze kilka lat temu nikt nie traktował go poważnie. Dziś chiński BYD nie tylko dogonił Teslę, ale jest o krok od zdetronizowania jej jako światowego lidera aut elektrycznych. Co stoi za tym sukcesem? I dlaczego Elon Musk zaczyna patrzeć na konkurencję z Shenzhen z rosnącym niepokojem?

BYD – chiński gigant, który nauczył się od najlepszych

Chińska marka BYD (skrót od „Build Your Dreams”) została założona z obsesją na punkcie akumulatorów. Jej prezes, Wang Chuanfu, konsekwentnie inwestował w badania, rozwój i pełną kontrolę nad łańcuchem dostaw. W 2024 roku firma osiągnęła ponad 100 miliardów dolarów przychodów i sprzedała ponad 4,27 mln pojazdów, z czego 1,76 mln to czyste auta elektryczne (BEV).

Dla porównania, Tesla sprzedała w tym samym okresie 1,79 mln EV. Jednak trend jest jasny – w pierwszej połowie 2025 roku BYD już wyprzedził Teslę w kwartalnej sprzedaży, zarówno globalnie, jak i w Europie.

Nie tylko tańsze, ale coraz lepsze – technologia BYD zaskakuje

Przez lata chińska przewaga sprowadzała się do niższych cen. Ale dziś to nie wystarcza. W lutym 2025 roku BYD pokazał światu „God’s Eye” – zaawansowany system wspomagania jazdy, który zapowiada erę samochodów autonomicznych. Już miesiąc później firma ogłosiła rewolucyjny system ładowania – 470 km zasięgu w zaledwie 5 minut.

Do tego BYD wprowadził setki innowacji produkcyjnych, które pozwalają na szybszy montaż, mniejsze zużycie materiałów i oszczędność nawet do 885 dolarów na jednym aucie. Dzięki temu chiński koncern oferuje funkcje klasy premium nawet w hatchbackach kosztujących poniżej 10 tysięcy dolarów.

Tesla walczy o utrzymanie przewagi, ale traci rynek w chinach

Tesla wciąż pozostaje liderem w dziedzinie AI, autonomii i infrastruktury programistycznej. Elon Musk ogłosił niedawno, że całą uwagę poświęci rozwojowi robotaksówek, humanoidalnych robotów (Optimus) i systemów pełnej autonomii FSD.

Czy to koniec dominacji Tesli? BYD z Chin przejmuje rynek aut elektrycznych
commons.wikimedia.org

Problem? W Chinach Tesla nie może przenosić danych wideo z pojazdów za granicę, co ogranicza rozwój AI. Równolegle coraz większa liczba chińskich klientów – w obliczu nieoficjalnej polityki „kupuj chińskie” – wybiera lokalnych producentów. BYD ma już 21% udziału w chińskim rynku EV, podczas gdy Tesla zaledwie 8%.

Co dalej? Chinizacja motoryzacji i presja geopolityczna

Sukces BYD symbolizuje głęboką transformację globalnego rynku motoryzacyjnego. Chiny z importera know-how stały się eksporterem innowacji. Firma buduje już fabryki w Europie i Ameryce Południowej, zmuszając UE i USA do nakładania ceł ochronnych.

Jednocześnie rosną wątpliwości co do zależności BYD od chipów Nvidii i amerykańskiego oprogramowania – stąd nacisk na pełną samodzielność technologii, m.in. poprzez współpracę z chińskim Horizon Robotics.

Kto wygra wyścig o przyszłość?

Czy BYD stanie się Teslą 2.0? A może Tesla odbije pałeczkę dzięki przełomom w AI i robotyce? Jedno jest pewne – światowa motoryzacja nie wróci już do stanu sprzed ery elektryków i algorytmów.

Przyszłość należeć będzie nie tylko do tych, którzy potrafią produkować tanio, ale przede wszystkim do tych, którzy potrafią produkować inteligentnie.

NAJNOWSZE

WYBRANE DLA CIEBIE

W tym tygodniu o tym się mówi