Napisz do nas

Donald Tusk ogłasza przełom. W Polsce rusza budowa logistycznego giganta. „Największy w Europie”

W Sławkowie rusza strategiczna inwestycja, która może zmienić układ sił w europejskim transporcie towarowym. Rząd przeznaczy 180 milionów złotych na rozbudowę Euroterminalu – jednego z najważniejszych punktów przeładunkowych w tej części kontynentu. Premier Donald Tusk nie ma wątpliwości: „Będziemy mieli największy przeładunkowy hub logistyczny w Europie.”

Drugi terminal, nowe tory, nowoczesna technologia

Na mocy podpisanej 26 maja umowy pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a zarządcą Euroterminalu, w Sławkowie powstanie drugi terminal intermodalny. W jego skład wejdzie siedem nowych torów oraz nowoczesne urządzenia przeładunkowe, które umożliwią obsługę kontenerów intermodalnych. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że dzięki tej rozbudowie przepustowość obiektu zwiększy się aż o 100 procent.

Obecnie terminal obsługuje 285 tys. TEU rocznie. Po zakończeniu inwestycji jego możliwości mają wzrosnąć do 530 tys. TEU.

Szerokotorowa przewaga

To, co wyróżnia Euroterminal Sławków na tle innych obiektów w Unii Europejskiej, to dostęp do linii szerokotorowej LHS, łączącej terminal z granicą ukraińską. Tego typu infrastruktura pozwala na transport towarów z Azji bez konieczności zmiany torów – co znacząco skraca czas i obniża koszty operacji logistycznych. – „Sławków to polskie okno na świat” – mówi Klimczak.

Donald Tusk ogłasza przełom. W Polsce rusza budowa logistycznego giganta. "Największy w Europie"
x.com, @SlaskUW

Według resortu infrastruktury to właśnie dzięki szerokiemu torowi terminal może pełnić rolę bramy dla ładunków napływających ze wschodu – zarówno koleją, jak i drogą morską przez bałtyckie i adriatyckie porty.

Położenie, które pracuje na sukces

Lokalizacja Euroterminalu nie jest przypadkowa. Sławków leży na przecięciu dwóch paneuropejskich korytarzy transportowych: wschód–zachód i północ–południe. Premier Donald Tusk zaznaczył podczas uroczystości, że to właśnie kierunek adriatycko-bałtycki staje się kluczowy dla dalszego rozwoju terminala.

„Akurat ten kierunek, łączący Morze Śródziemne z Bałtykiem, jest dzisiaj ważniejszy nawet dla Sławkowa niż kierunek wschód-zachód, jeśli chodzi o ilość ładunków, jakie przechodzą przez Sławków. A więc Włochy, a więc państwa leżące nad Adriatykiem i oczywiście z drugiej strony Baltic Hub, czyli dwa wielkie morskie okna na świat, a w środku serce to lądowe, czyli Sławków” – zaznaczył szef rządu.

Polska jako logistyczny lider regionu?

Rozbudowa Euroterminalu to nie tylko projekt infrastrukturalny, ale również element długofalowej strategii państwa w zakresie rozwoju logistyki i wzmocnienia pozycji Polski jako regionalnego lidera w obszarze transportu towarowego. Nowoczesne zaplecze techniczne, wyjątkowe położenie i dostęp do szerokotorowej linii mogą sprawić, że Sławków stanie się dla Europy Środkowo-Wschodniej tym, czym Rotterdam jest dla Europy Zachodniej.

NAJNOWSZE

WYBRANE DLA CIEBIE

W tym tygodniu o tym się mówi