Napisz do nas

Te stacje lepiej omijać szerokim łukiem. UOKiK ujawnia wyniki kontroli paliw 2025

Najnowszy raport UOKiK i Inspekcji Handlowej pokazuje, że mimo poprawy jakości paliw w Polsce, wciąż nie brakuje miejsc, gdzie tankowanie może skończyć się kosztowną awarią silnika. Od 13 stycznia do 30 września 2025 roku przebadano 1178 próbek paliw z całego kraju. Wyniki pokazują, że 1,19 proc. z nich nie spełniało norm jakościowych. Choć to mniej niż rok wcześniej, eksperci ostrzegają – zły olej napędowy lub benzyna mogą uszkodzić układ paliwowy i katalizator.

Najwięcej nieprawidłowości w województwie mazowieckim

Z analizy UOKiK wynika, że uchybienia wykryto w 7 województwach, a najwięcej w mazowieckim. Tam właśnie odnotowano aż pięć przypadków paliw, które nie spełniały wymagań jakościowych – głównie oleju napędowego.

Nieprawidłowości ujawniono także w regionach:

  • dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubuskim, małopolskim,
  • warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim.

Najczęściej problem dotyczył oleju napędowego, gdzie stwierdzono zbyt dużą zawartość siarki, zaniżoną temperaturę zapłonu lub niestabilność oksydacyjną.

Lista stacji paliw, gdzie wykryto nieprawidłowości

Poniżej zestawienie stacji, na których UOKiK w 2025 roku wykrył paliwo niespełniające norm:

Olej napędowy – 8 przypadków:

  • Zielona Góra, ul. Batorego 81 – Trytoma (niskie parametry zapłonu)
  • Zatory, ul. Pułtuska 18 – Tank-Gaz (niska stabilność oksydacyjna)
  • Siedlce, ul. Brzeska 102F – TANK-OL (niska stabilność oksydacyjna)
  • Korczew, ul. Przemysłowa 3 – Gopal (dwukrotnie zaniżony zapłon)
  • Borkowo, ul. Bohaterów 1920-go Roku 1 – Auto-Gaz (zbyt wysoka zawartość siarki)
  • Świątki 38 – Malinowscy/Langowska s.c. (zaniżony zapłon)
  • Kołobrzeg, ul. Jasna 25A – Nobilat (dwukrotnie zaniżony zapłon)

Benzyna 95 – 3 przypadki:

  • Kobylinki, KOM-ROL (nieprawidłowa prężność par)
  • Radom, ul. Wjazdowa 4 – MPK Radom (zbyt wysoka prężność par)
  • Olsztyn, ul. Pstrowskiego 28B – WSPR (nieprawidłowa prężność par)

LPG – 1 przypadek:

  • Brzeźnik, AGRO-MASZ – gaz nie spełniał wymogu zapachu (nie był wystarczająco intensywny i nieprzyjemny).

Co oznaczają wykryte nieprawidłowości?

Eksperci ostrzegają, że tankowanie złego paliwa może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.

  • Zanieczyszczenia w oleju napędowym powodują korozję, zapychanie wtryskiwaczy i niestabilną pracę jednostki napędowej.
  • Zbyt wysoka zawartość siarki przyspiesza zużycie katalizatora i może doprowadzić do awarii układu wydechowego.
  • Zaniżona temperatura zapłonu stwarza ryzyko samozapłonu oparów podczas tankowania.
  • Nieprawidłowa prężność par w benzynie może utrudniać rozruch pojazdu lub prowadzić do jego niemożności uruchomienia.

Wyniki kontroli paliw 2025 – nieco lepiej niż rok temu

W 2025 roku 1,19 proc. próbek paliw nie spełniało wymogów jakościowych, podczas gdy w 2024 roku odsetek ten wynosił 1,24 proc.. Oznacza to delikatną poprawę, ale wciąż w obrocie znajdowały się paliwa, które mogą stanowić zagrożenie dla pojazdów.

Surowe kary dla sprzedawców złego paliwa

Zgodnie z ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw z 2006 roku, przedsiębiorcom grożą kary od 50 tys. do nawet 1 mln zł, a w poważniejszych przypadkach również kara więzienia do 5 lat.

Mandaty grożą także za błędne oznakowanie dystrybutorów, brak informacji o parametrach paliwa czy niezgłoszenie zmian w działalności. W przypadku mniejszych przewinień kary wahają się od 10 tys. do 25 tys. zł, a przy działaniach nieumyślnych – od 25 tys. do 250 tys. zł.

Jak chronić się przed złym paliwem?

Eksperci radzą, by tankować tylko na sprawdzonych, markowych stacjach, a w razie podejrzeń co do jakości paliwa – zachować paragon i zgłosić sprawę do Inspekcji Handlowej lub UOKiK. Nawet pojedyncze tankowanie złej jakości oleju napędowego może skończyć się uszkodzeniem układu wtryskowego wartym kilka tysięcy złotych.

- Reklama -
NAJNOWSZE

WYBRANE DLA CIEBIE

W tym tygodniu o tym się mówi