Najnowszy raport UOKiK i Inspekcji Handlowej pokazuje, że mimo poprawy jakości paliw w Polsce, wciąż nie brakuje miejsc, gdzie tankowanie może skończyć się kosztowną awarią silnika. Od 13 stycznia do 30 września 2025 roku przebadano 1178 próbek paliw z całego kraju. Wyniki pokazują, że 1,19 proc. z nich nie spełniało norm jakościowych. Choć to mniej niż rok wcześniej, eksperci ostrzegają – zły olej napędowy lub benzyna mogą uszkodzić układ paliwowy i katalizator.
Najwięcej nieprawidłowości w województwie mazowieckim
Z analizy UOKiK wynika, że uchybienia wykryto w 7 województwach, a najwięcej w mazowieckim. Tam właśnie odnotowano aż pięć przypadków paliw, które nie spełniały wymagań jakościowych – głównie oleju napędowego.
Nieprawidłowości ujawniono także w regionach:
- dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubuskim, małopolskim,
- warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim.
Najczęściej problem dotyczył oleju napędowego, gdzie stwierdzono zbyt dużą zawartość siarki, zaniżoną temperaturę zapłonu lub niestabilność oksydacyjną.
Lista stacji paliw, gdzie wykryto nieprawidłowości
Poniżej zestawienie stacji, na których UOKiK w 2025 roku wykrył paliwo niespełniające norm:
Olej napędowy – 8 przypadków:
- Zielona Góra, ul. Batorego 81 – Trytoma (niskie parametry zapłonu)
- Zatory, ul. Pułtuska 18 – Tank-Gaz (niska stabilność oksydacyjna)
- Siedlce, ul. Brzeska 102F – TANK-OL (niska stabilność oksydacyjna)
- Korczew, ul. Przemysłowa 3 – Gopal (dwukrotnie zaniżony zapłon)
- Borkowo, ul. Bohaterów 1920-go Roku 1 – Auto-Gaz (zbyt wysoka zawartość siarki)
- Świątki 38 – Malinowscy/Langowska s.c. (zaniżony zapłon)
- Kołobrzeg, ul. Jasna 25A – Nobilat (dwukrotnie zaniżony zapłon)
Benzyna 95 – 3 przypadki:
- Kobylinki, KOM-ROL (nieprawidłowa prężność par)
- Radom, ul. Wjazdowa 4 – MPK Radom (zbyt wysoka prężność par)
- Olsztyn, ul. Pstrowskiego 28B – WSPR (nieprawidłowa prężność par)
LPG – 1 przypadek:
- Brzeźnik, AGRO-MASZ – gaz nie spełniał wymogu zapachu (nie był wystarczająco intensywny i nieprzyjemny).
Co oznaczają wykryte nieprawidłowości?
Eksperci ostrzegają, że tankowanie złego paliwa może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
- Zanieczyszczenia w oleju napędowym powodują korozję, zapychanie wtryskiwaczy i niestabilną pracę jednostki napędowej.
- Zbyt wysoka zawartość siarki przyspiesza zużycie katalizatora i może doprowadzić do awarii układu wydechowego.
- Zaniżona temperatura zapłonu stwarza ryzyko samozapłonu oparów podczas tankowania.
- Nieprawidłowa prężność par w benzynie może utrudniać rozruch pojazdu lub prowadzić do jego niemożności uruchomienia.
Wyniki kontroli paliw 2025 – nieco lepiej niż rok temu
W 2025 roku 1,19 proc. próbek paliw nie spełniało wymogów jakościowych, podczas gdy w 2024 roku odsetek ten wynosił 1,24 proc.. Oznacza to delikatną poprawę, ale wciąż w obrocie znajdowały się paliwa, które mogą stanowić zagrożenie dla pojazdów.
Surowe kary dla sprzedawców złego paliwa
Zgodnie z ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw z 2006 roku, przedsiębiorcom grożą kary od 50 tys. do nawet 1 mln zł, a w poważniejszych przypadkach również kara więzienia do 5 lat.
Mandaty grożą także za błędne oznakowanie dystrybutorów, brak informacji o parametrach paliwa czy niezgłoszenie zmian w działalności. W przypadku mniejszych przewinień kary wahają się od 10 tys. do 25 tys. zł, a przy działaniach nieumyślnych – od 25 tys. do 250 tys. zł.
Jak chronić się przed złym paliwem?
Eksperci radzą, by tankować tylko na sprawdzonych, markowych stacjach, a w razie podejrzeń co do jakości paliwa – zachować paragon i zgłosić sprawę do Inspekcji Handlowej lub UOKiK. Nawet pojedyncze tankowanie złej jakości oleju napędowego może skończyć się uszkodzeniem układu wtryskowego wartym kilka tysięcy złotych.
