Napisz do nas

Biznes przyszłości: które nisze będą na topie w najbliższych latach?

Wydaje się, że technologie cyfrowe, które w obliczu sztucznej inteligencji nabrały nowego wymiaru, będą miały znaczący wpływ na biznes przyszłości. 

Firmy coraz śmielej wykorzystują sztuczną inteligencję do zaspokojenia potrzeb konsumentów, na nowo definiując relacje między markami a konsumentami, personalizując obsługę klienta i jego doświadczenia wpływające na decyzje zakupowe. Technologie cyfrowe stały się nieodłącznym elementem życia wykorzystywanym w pracy, zakupach i rozrywce.

Jak zauważył Sundar Pichai, dyrektor generalny Alphabet Inc., spółki matki Google w tekście: „15 Quotes on the Future of AI” opublikowanym w serwisie Time, 25 kwietnia 2025: „Przyszłość sztucznej inteligencji nie polega na zastępowaniu ludzi, lecz na wspomaganiu ich zdolności.”

Sztuczna inteligencja jako motor napędowy biznesu

Tak jak przewidział Pichai, sztuczna inteligencja wspomaga człowieka we wszelkich jego działaniach. Usprawnia obsługę, analizuje dane i wpływa na zwiększenie efektywności decyzji biznesowych. Dzięki sztucznej inteligencji firmy mogą przewidzieć przyszłe trendy i potrzeby konsumentów, tym samym budują więzi z klientem, tworząc właściwe treści, które przez klientów są oczekiwane.

Popularne już dziś chatboty i voiceboty oparte na sztucznej inteligencji skutecznie wchodzą do obsługi klienta, poprawiając doświadczenie użytkownika.

Szereg algorytmów e-commerce potrafi skutecznie odnaleźć zainteresowanie klienta i zaproponować mu odpowiednie produkty zwiększając prawdopodobieństwo zakupu.

Co więcej, sztuczna inteligencja nie tylko wpływa na decyzję poszczególnych klientów i ich odczucia dotyczące jakości obsługi, ale także wpływa na budowanie długofalowych relacji, bo daje złudzenie indywidualnego traktowania.

Metaverse i nowe przestrzenie dla marek

Wirtualny świat stał się nową, alternatywną przestrzenią handlową, w której firmy sprzedają nie tylko produkty materialne, ale również cyfrowe, usługi stwarzające okazję do powstania nowych źródeł przychodów.

Jak twierdzi w Vogue Business Nicola Mendelsohn wiceprezes Meta ds. globalnego biznesu (VP, Global Business Group): „W ciągu najbliższej dekady metaverse osiągnie miliard użytkowników, wygeneruje setki miliardów w cyfrowym handlu i stworzy miliony miejsc pracy dla twórców i deweloperów.”

Na szczególną uwagę zasługuje tutaj certyfikat NFT (Non-Fungible Token), który może zostać powiązany z dowolnym dziełem sztuki cyfrowej, muzyką, grą komputerową, muzyką czy nawet nieruchomością metaverse. W dodatku każdy NFT jest unikatowy a informacje o jego własności, zapisywane w zdecentralizowanej bazie danych zapewniającej przejrzystość i bezpieczeństwo.

Ale metaverse to nie tylko identyfikacja własności,  w świecie metaverse odbywają się koncerty, pokazy mody czy nawet targi. To umożliwia globalne uczestniczenie w wydarzeniu milionom ludzi, zwiększa zasięg i rozpoznawalność marek bez ograniczeń geograficznych.

Metaverse stwarza też okazję do eksperymentów z wirtualnymi sklepami, showroomami i usługami poziomu premium. Marki gromadzą wokół siebie społeczności czerpiące korzyści z wirtualnej rzeczywistości, w której użytkownicy mogą współtworzyć treści, uczestniczyć w spotkaniach czy spojrzeć na markę z innej perspektywy.

To również szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw, które w sieci wykorzystują wirtualną przestrzeń 3D, aby budować widoczność i zdobywać klientów we własnej niższy.

Rozrywka online: boom na kasyna internetowe 

Biznes przyszłości: które nisze będą na topie w najbliższych latach?

Podobnie interakcja i możliwość działań w czasie rzeczywistym, wspólnego grania, wykorzystywana jest kasynach internetowych. 

Możliwość zakupu wirtualnych dóbr jak:

●     Zakup bonusów,

●     Specjalnych funkcji w grze,

●     Zakup losów w loterii,

● Dopłata do stawki wybranych giet slotowych,

● Dokup żetonów w trakcie turnieju pokera.

Są to elementy wpływające na lepszą immersję gry, podobnie jak technologia VR (Virtual Reality) czy AR (Augmented Reality).

Jak zauważa Klara Czerwinska redaktorka strony KasynosOnline z 20-letnim doświadczeniem w branży igamingu. Rozwój technologii sprawił, że kasyna internetowe to obecnie najprężniej rozwijająca się branża rozrywki online. Platformy analizują preferencje użytkowników, proponują dopasowane gry do ich stylu, zwiększając satysfakcję klienta. A chatboty natychmiast zaspokajają potrzebę wiedzy na temat działalności serwisu.

W ślad za niezliczoną ilością portali oferujących grę online powstają strony — przewodniki po kasynach, które przedstawiają nowe kasyna 2025 użytkownikom, porównując oferty i wskazując największe zalety nowootwartych domów gry.

„Nowoczesni gracze oczekują ekstremalnego poziomu personalizacji. Dzięki AI kasyna mogą to zaoferować – spersonalizowany lobby, rekomendacje gier, turniejów i ofert dopasowanych do upodobań gracza.”

To kwintesencja tego czego gracze oczekują, a przedstawił to Petr Stehlik, ekspert ds. iGaming i technologii w artykule: “AI in gambling: how online casinos use artificial intelligence opublikowanym w serwisie Slotegrator, w lipcu 2025.

Nowe modele e-commerce

Podobnie branża e-commerce wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego, aby stworzyć spersonalizowane ścieżki zakupowe. Proste katalogi z produktami zostają zamienione w angażujące doświadczenie dla klienta.

Transmisje na żywo połączone z prezentacją produktów są zarówno wydarzeniem komercyjnym jak i rozrywką. 

Klienci podczas pokazu mogą zadawać pytania w czasie rzeczywistym, a integracja sklepów z rozmaitymi platformami typu Instagram czy TikTok umożliwia kupowanie bezpośrednio z poziomu transmisji lub postu. W każdym momencie sztuczna inteligencja analizuje preferencje użytkowników i podsuwa im najbardziej trafne oferty.

Wpływ na rynek pracy i umiejętności

Bezsprzecznie rozwój sztucznej inteligencji wywiera duży wpływ na nie tylko rynek, ale i pracowników. Coraz większym zainteresowaniem pracodawców cieszą się umiejętności takie jak projektowanie intuicyjnych interfejsów wraz z budowaniem angażujących doświadczeń cyfrowych. Firmy poszukują ekspertów sztucznej inteligencji, osób do automatyzacji procesów, analizy danych.

Obecny rynek zmierza do rozbudowy rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej gdzie metaverse, e-commerce i rozrywka cyfrowa zarządzają sukcesem, miejscem i rolą w biznesie cyfrowym.

Świadomość i etyka

Jak każda nowa technologia również AI, ma swoich zagorzałych zwolenników, przeciwników i jak i osób, które wskazują na rozmaite zagrożenia. 

Choć bez wątpienia sztuczna inteligencja staje się fundamentem biznesu obecnego i przyszłego, bo oferuje osobom wprowadzającym nowe technologie przewagę nad konkurencją, to jednak konsumenci coraz częściej oczekują jasności w działaniu algorytmu i wiedzy, dlaczego otrzymują właśnie takie, a nie inne rekomendacje.

Również względy etyczne stają się przedmiotem dyskusji. Przede wszystkim chodzi o względy etyczne: gdzie się kończy gromadzenie danych służących personalizacji, a w którym miejscu zaczyna się ingerencja w prywatność.

NAJNOWSZE

WYBRANE DLA CIEBIE

W tym tygodniu o tym się mówi