BlaBlaCar: samochody elektryczne to nie jedyne rozwiązanie

Średnie emisje z nowych samochodów osobowych w 2023 roku wynosiły 122,4 g/km, co oznacza minimalny spadek o 1,4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Według Komisji Europejskiej to nadal dużo. Jednym z rozwiązań korzystnych dla środowiska jest elektryfikacja parku aut, jednakże z 1,212 mln zarejestrowanych w 2023 roku w Polsce nowych samochodów osobowych, tylko 3,76% stanowiły auta w pełni elektryczne – barierą są przede wszystkim ceny. Wsparciem w ograniczaniu emisyjności aut jest współdzielenie przejazdów. Jak pokazuje „Sustainability Report 2023” BlaBlaCar – użytkownicy platformy tylko w zeszłym roku przyczynili się do zredukowania zanieczyszczenia CO2 aż o 2 mln ton.

Raport Komisji Europejskiej wskazuje, że emisje CO2 ze środków transportu są nadal wysokie, pomimo postępu technologicznego w branży motoryzacyjnej. Średnie emisje z nowych samochodów osobowych w 2023 roku wynosiły 122,4 g/km, co oznacza minimalny spadek w porównaniu z rokiem poprzednim. W przypadku hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in rzeczywista emisja CO2 była średnio 3,5 razy wyższa niż wartości laboratoryjne.

Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej konieczne są dalsze działania, aby przyspieszyć transformację sektora transportowego i osiągnąć założone cele dotyczące emisji CO2. Unia Europejska zobowiązała się do osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto do 2050 r. W tym kontekście promowanie pojazdów o niskiej emisji, rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych oraz wspieranie innowacji w zakresie technologii
zeroemisyjnych są priorytetami.

– Cel osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto wymaga znacznych inwestycji, ogromnego wysiłku oraz długiego czasu, aby uzyskać zadowalające rezultaty. Chociaż musimy priorytetowo traktować wymienione zagadnienia, nie powinniśmy zaniedbywać możliwości, jakie dają istniejące już rozwiązania. Działanie platformy BlaBlaCar pokazuje, że skutecznym wsparciem w osiągnięciu ambitnych celów klimatycznych jest także ekonomia współdzielenia – komentuje Olgierd Szyłejko, Regional General Manager CEE BlaBlaCar.

Polski park samochodowy w 2023 roku

Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 1,212 mln samochodów osobowych. Z tej liczby 737,8 tys. stanowiły samochody używane, co oznacza wzrost o 4,4% w porównaniu do poprzedniego roku. Natomiast liczba nowych pojazdów wyniosła 475,8 tys., co stanowi wzrost o 13,2% r/r.

Polacy zarejestrowali również 17,88 tys. nowych samochodów osobowych w pełni elektrycznych, co stanowiło 3,76% wszystkich nowych rejestracji. W przypadku samochodów używanych pojazdy elektryczne stanowiły 3 745 sztuk, czyli 0,5% całkowitej liczby używanych aut. Łącznie, samochody elektryczne stanowiły 1,78% wszystkich rejestracji.

Jak podaje SAMAR w Polsce na koniec 2023 roku zliczono 20,102 mln zarejestrowanych samochodów osobowych (bez uwzględniania tzw. “martwych dusz” – pojazdów uznanych za nieistniejące i niewyrejestrowane). Podano także, że na 1 tys. mieszkańców kraju przypada 533 auta.

Kosztowna elektromobilność

Wysokie ceny to jedna z największych barier dla kierowców, którzy chcieliby się przesiąść do samochodu elektrycznego. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez organizację pozarządową Transport & Environment (T&E), opartego na analizie firmy konsultingowej Syndex, to właśnie ceny są największą przeszkodą w zakupie samochodu elektrycznego.

Według sondażu YouGov co piąta osoba, która zamierza kupić nowy samochód w 2024 roku, wybierze pojazd elektryczny. Spośród tych, którzy stwierdzili, że najprawdopodobniej kupiliby samochód z silnikiem spalinowym, 13 proc. stwierdziło, że przerzuciłoby się na samochód elektryczny, gdyby na rynku pojawił się mały model o wartości 25 tys. euro (ok. 110 tys. zł). Spośród tych, którzy nie wiedzieli, 21 proc. zdecydowałoby się na zakup
samochodu elektrycznego, gdyby pojawił się wybór małego, taniego modelu.

Wspólne przejazdy dla czystszego powietrza

Wśród rozwiązań, które mogą przyczynić się do obniżenia poziomu emisji CO2 do atmosfery, jest nie tylko elektryfikacja parku samochodowego, ale także maksymalizacja wykorzystania samochodów, które są już na polskich drogach. Podróżujący z BlaBlaCar dokonują tego poprzez współdzielenie przejazdów i optymalizację pustych miejsc w autach. Platforma BlaBlaCar zgromadziła od 2006 roku aż 27,2 miliona unikalnych aktywnych
użytkowników w 21 krajach. W 2023 roku podróżujący optymalizowali ruch na drogach na całym świecie, zapełniając wspólnie 80 milionów pustych siedzeń w autach – zarówno spalinowych jak i elektrycznych.

– Założeniem działania naszej platformy od początku było racjonalne i odpowiedzialne wykorzystywanie zasobów – konkretnie podczas przemieszczenia się. Rokrocznie badamy, jak wspólne podróże użytkowników platformy oddziałują na rzecz środowiska. W zeszłym roku w Polsce codziennie oferowanych było ponad 11 tysięcy miejsc w autach. Podczas gdy zakup samochodu elektrycznego dla wielu osób może być obecnie zbyt kosztowny, już teraz mogą oni zwrócić uwagę na inne skuteczne rozwiązania w zakresie ochrony środowiska. Optymalizując wykorzystanie samochodów na drogach, pomagamy zmniejszyć emisję CO2 i poprawiamy jakość powietrza. Ponadto zmniejszamy korki, co prowadzi do mniejszego zużycia infrastruktury drogowej – komentuje Olgierd Szyłejko, Regional General Manager CEE BlaBlaCar.

Jak wynika z raportu “Sustainability Report 2023” BlaBlaCar, na świecie bez wspólnych przejazdów całkowita emisja CO2 do atmosfery w ubiegłym roku wyniosłaby 6,35 mln ton. Dzięki zaangażowaniu użytkowników, którzy wybierają ekologiczne podróżowanie i optymalizują liczbę użytkowanych pojazdów, ta liczba została zmniejszona do 4,34 mln ton. Przyszłość transportu wymaga kompleksowego podejścia, które obejmuje nie tylko elektryfikację i bezemisyjność pojazdów, ale także efektywnego wykorzystywania istniejących zasobów. Współdzielenie przejazdów, jak pokazuje przykład BlaBlaCar, to jedno ze skutecznych rozwiązań przyczyniających się do redukcji emisji CO2 i poprawy jakości powietrza.

ostatnio dodane

WYBRANE DLA CIEBIE