Po 50 latach od pierwszego skanowania kodu kreskowego nadchodzi druga rewolucja

50 lat od pierwszego zeskanowania kodu kreskowego organizacja GS1 ogłasza globalny plan przejścia z tradycyjnych kodów kreskowych na kody QR zawierające standardy GS1. Dzięki przejściu na kody GS1 QR konsumenci będą mieli bezpośredni i łatwy dostęp do dodatkowych informacji o produktach, w tym o ich pochodzeniu, zawartych alergenach, możliwościach recyklingu, śladzie węglowym oraz wielu innych danych. Co ważne, kody GS1 QR zawierają obowiązkowo numer GTIN i mogą być skanowane przy kasie do rejestracji sprzedaży. Kody nowej generacji GS1 QR są już testowane w 48 krajach i wdrażane przez największe światowe firmy, takie jak L’Oreal, PepsiCo, Carrefour i Procter & Gamble.

Kody kreskowe są skanowane ponad 10 miliardów razy dziennie!

26 czerwca 1974 roku w supermarkecie w Troy, Ohio, w USA po raz pierwszy zeskanowano produkt z kodem kreskowym, co zapoczątkowało technologiczną rewolucję. Dziś ponad miliard produktów posiada kod kreskowy, który BBC uznało za „jedną z pięćdziesięciu rzeczy, które stworzyły światową gospodarkę”. Każdego dnia charakterystyczny dźwięk „bip” skanowanych kodów kreskowych rozbrzmiewa na całym świecie ponad 10 miliardów razy, przewyższając liczbę dziennych wyszukiwań w Google.

Aby uczcić ten kamień milowy, GS1, organizacja odpowiedzialna za wdrożenie kodów kreskowych, ogłasza ambitny plan wspierany przez wiodących światowych producentów i detalistów, mający na celu stopniowe zastępowanie tradycyjnych kodów kreskowych kodami GS1 QR. Ta zmiana wynika bezpośrednio z rosnących potrzeb i oczekiwań konsumentów, którzy pragną uzyskać więcej informacji na temat pochodzenia, składu czy wpływu produktów na środowisko. Kody QR ze standardami GS1 dają konsumentom moc sprawczą, umożliwiając im podejmowanie mądrzejszych, bezpieczniejszych i bardziej zrównoważonych decyzji zakupowych.

„Pierwsze zeskanowanie kodu kreskowego w 1974 roku zapoczątkowało rewolucję w handlu, na zawsze zmieniając sposób, w jaki kupujemy i sprzedajemy produkty. Obecnie konsumenci słusznie domagają się pełnej historii produktów, które kupują, dlatego z radością wprowadzamy kody GS1 QR. Wierzymy, że to początek drugiej rewolucji kodów kreskowych, która na nowo zmieni sposób, w jaki robimy zakupy, jemy i żyjemy” – powiedział Renaud de Barbuat, prezes i CEO GS1.

Jeden kod – wiele możliwości

Kody GS1 QR wizualnie przypominają standardowe kody QR, które zyskały popularność przy zakupie biletów w komunikacji miejskiej, odbiorze przesyłek, sprawdzaniu menu w restauracjach czy dostępie do informacji. Jednak zawierają one unikatowy numer produktu GTIN i oferują znacznie więcej możliwości niż dotychczas znane kody QR. Mogą dostarczać zaufane i spersonalizowane dane do różnych grup odbiorców, dając dostęp do wybranych warstw informacji w zależności od potrzeb użytkownika. Ich dodatkową zaletą jest łatwość odczytu – większość smartfonów ma natywnie wpisaną funkcjonalność łączenia się z internetem przy pomocy aparatu fotograficznego, a to wystarczy, aby odczytać zaszyte w kodzie GS1 QR informacje.

Dzięki wykorzystaniu globalnych standardów GS1, stosowanych już od dziesięcioleci, kody GS1 QR mogą zapewnić konsumentom, detalistom, producentom i regulatorom dostęp do większego zasobu informacji. Branża handlowa już z sukcesem wdraża tę nową technologię – kody GS1 QR są testowane na wszystkich kontynentach w 48 krajach, które reprezentują 88,5% światowego PKB.

Niektóre z największych światowych firm, jak np. L’Oreal, PepsiCo, Carrefour i Procter & Gamble, już współpracują z GS1, aby do 2027 roku wdrożyć kody GS1 QR na wszystkich swoich produktach na całym świecie. Aby ułatwić uczestnikom rynku dostosowanie się do nowych standardów, w okresie przejściowym będą obowiązywać zarówno tradycyjne kody kreskowe, jak i GS1 QR. Oznacza to, że przez pewien czas oba symbole będą obecne na opakowaniach jednocześnie.

„W Polsce również obserwujemy rosnące zainteresowanie firm wdrożeniem kodów GS1 QR. Wśród organizacji, które podpisały listy intencyjne, deklarując chęć wdrożenia tej technologii, są m.in.: Żabka, Biedronka i Auchan. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tej globalnej inicjatywie, która z pewnością zrewolucjonizuje sposób, w jaki robimy zakupy i dbamy o nasze zdrowie i środowisko” – powiedziała Elżbieta Hałas, Prezeska Zarządu GS1 Polska.

ostatnio dodane

WYBRANE DLA CIEBIE