9317,01 zł brutto. Tyle wyniosło przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w trzecim kwartale 2026 r., jak podał w poniedziałek rano Główny Urząd Statystyczny. Kwota nie jest tylko statystyką. Od niej zależy, ile od 1 grudnia będą mogli dorobić bez utraty części świadczenia wcześniejsi emeryci i renciści.
Przeciętna pensja była według GUS o 6,2 proc. wyższa niż rok wcześniej i o 0,9 proc. wyższa niż w drugim kwartale, gdy wynosiła 9233,13 zł. Dla pracujących świadczeniobiorców oznacza to, że progi zarobków kontrolowane przez ZUS pójdą w górę po wrześniowym spadku.
Próg bez potrąceń wzrośnie o 58,80 zł
Limity dorabiania zmieniają się co kwartał. ZUS liczy je jako 70 proc. i 130 proc. przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego przez GUS za poprzedni kwartał, a kwoty zaokrągla w górę do pełnych 10 groszy. Tak powstały progi obowiązujące od 1 czerwca, które wynosiły 6694,10 zł i 12 431,80 zł, oraz od 1 września, które wynoszą 6463,20 zł i 12 003,10 zł.
Z wyliczeń opartych na poniedziałkowych danych GUS i tej samej metodzie wynika, że od 1 grudnia pierwszy próg wyniesie 6522 zł brutto miesięcznie, a drugi 12 112,20 zł brutto. To odpowiednio o 58,80 zł i o 109,10 zł więcej niż obecnie. Nowe limity będą obowiązywać do końca lutego 2027 r.
| Okres obowiązywania | Przeciętne wynagrodzenie, na którym oparto limit | Próg 70 proc. | Próg 130 proc. |
|---|---|---|---|
| Czerwiec do sierpnia 2026 | 9562,88 zł (I kw.) |
6694,10 zł |
12 431,80 zł |
| Wrzesień do listopada 2026 | 9233,13 zł (II kw.) |
6463,20 zł |
12 003,10 zł |
| Grudzień 2026 do lutego 2027 (wyliczenie) | 9317,01 zł (III kw.) |
6522,00 zł |
12 112,20 zł |
Źródło: GUS, ZUS, wyliczenia bnbn.pl
Kogo dotyczą limity, a kto może zarabiać bez ograniczeń
Progi obowiązują osoby, które pobierają wcześniejszą emeryturę albo rentę z ZUS lub KRUS. Nie dotyczą tych, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny, czyli 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn. Oni mogą dorabiać bez względu na wysokość zarobków.
Dopóki przychód nie przekracza 70 proc. przeciętnego wynagrodzenia, świadczenie jest wypłacane w całości. Po przekroczeniu tego progu ZUS zmniejsza świadczenie o kwotę nadwyżki, ale nie więcej niż o określoną maksymalną kwotę. Dla emerytury i renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy wynosi ona 989,41 zł, dla renty z tytułu częściowej niezdolności 742,10 zł, a dla renty rodzinnej dla jednej osoby 841,05 zł. Gdy zarobki przekroczą 130 proc. przeciętnego wynagrodzenia, ZUS zawiesza wypłatę.
Różnica kilkudziesięciu złotych ma znaczenie dla osób, które zarabiają tuż przy granicy. Przykładowo wcześniejszy emeryt, który dostaje 6500 zł brutto pensji, w listopadzie przekracza pierwszy próg o 36,80 zł i o tyle ZUS zmniejsza mu świadczenie. Przy tych samych zarobkach w grudniu zmieści się już w limicie i dostanie emeryturę w całości.
Osobny przepis dotyczy osób w wieku emerytalnym, którym ZUS podwyższył świadczenie do kwoty minimalnej, wynoszącej od marca 2026 r. 1978,49 zł brutto. Jeśli ich przychód z pracy przekroczy kwotę dopłaty do minimum, za ten okres dostaną świadczenie bez tej dopłaty.
Chcesz częściej widzieć treści BNBN w Google?Dodaj nas do ulubionych źródeł
Zobacz również:
FINANSE · 08.11.2026Aftenposten pisze o złotym wieku Polski. Polaków w Norwegii przybyło w rok tylko 360Wrześniowy spadek odrobiony tylko w części
Grudniowa podwyżka limitów nie przywraca poziomu sprzed lata. Przeciętne wynagrodzenie w pierwszym kwartale wyniosło 9562,88 zł, a w drugim spadło o 329,75 zł. Dlatego od września ZUS obniżył pierwszy próg o 230,90 zł, a drugi o 428,70 zł. Od grudnia próg bez potrąceń będzie wciąż o ponad 170 zł niższy niż w okresie od czerwca do sierpnia. W porównaniu z drugim kwartałem przeciętna pensja wzrosła o 83,88 zł, ale wciąż była o 245,87 zł niższa niż w pierwszym kwartale.
W ujęciu kwartalnym przeciętna pensja zmienia się więc wyraźnie, raz w górę, raz w dół, a razem z nią przesuwają się progi dla dorabiających. W porównaniu rocznym obraz jest stabilniejszy: w trzecim kwartale wynagrodzenia były o 6,2 proc. wyższe niż przed rokiem.
Z 9317 zł brutto na rękę zostaje około 6681 zł
Jak wyliczyła Interia, z przeciętnego wynagrodzenia z trzeciego kwartału pracownik zatrudniony na etacie dostaje na rękę około 6681 zł. Około 1276 zł trafia na składki emerytalną, rentową i chorobową, około 723 zł na składkę zdrowotną, a około 635 zł wynosi zaliczka na podatek dochodowy. Całkowity koszt pracodawcy, razem z jego składkami oraz wpłatami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, sięga około 11 225 zł.
Wzrost płac o 6,2 proc. rok do roku jest wyraźnie szybszy od ostatnio odnotowanej inflacji. Prezes NBP Adam Glapiński mówił na konferencji 5 listopada, że inflacja w październiku wyniosła 3,5 proc.
